Teatr jest
elementem życia kulturowego już od dawna. Już od starożytności stanowił sposób
wyrażania emocji, język ekspresji, pośredniczył między ludźmi i siłami
wyższymi, czyli bóstwami mitologicznymi oraz chrześcijańskim Bogiem. Teatr był
sposobem na uwolnienie od niepokojów oraz dawał poczucie wspólnoty. Jako forma
wyrazu rytuałów religijnych, inicjacyjnych czy uzdrawiających obecny był w
misterach szamańskich pierwotnych ludów różnych regionów świata. Od
syberyjskich Tunguzów, Ewenków, Jakutów, Atłajczyków do mieszkańców Ameryki
Północnej i Południowej. Teatr poprzez swoją atmosferę niezwykłości zmieniał
potoczność w odświętność. Dawał możliwość doznania niezwykłych przeżyć.
Działania teatralne stosowane są w różnych dziedzinach naukowych,
przyrodniczych i humanistycznych, wspierających człowieka, czyli w psychiatrii,
psychologii i pedagogice. Pedagogika w swych działaniach posługuje się dramą.
Osobą prowadzącą jest pedagog, nauczyciel, animator, instruktor, ale również
może być psycholog, jeżeli pracuje w placówce pedagogicznej. Uczestnicy tych
zajęć to osoby pełnosprawne i
niepełnosprawne intelektualnie, fizycznie. Dzięki dramie można
zmniejszać lub całkowicie eliminować agresję, nieśmiałość i specyficzne
trudności w nauce. Drama jako metoda pedagogiczna ma na celu ułatwienie nauki,
dojrzewanie społeczne, prowadząc do twórczego życia. Drama umożliwia rozwijanie uczuć, emocji,
pomaga doświadczać sytuacji, których nigdy nie moglibyśmy przeżyć w życiu
codziennym. Poprzez nią osoba pełnosprawna, jak i niepełnosprawna jest w stanie
wyrazić co tylko zechce. Podczas współpracy z osobami z niepełno sprawnościami
podstawowe znaczenie ma improwizacja teatralna. Osoby z niepełnosprawnością
intelektualną przechodzą do improwizacji, zapominając tekstu. Ma to znaczenie
dla samej kreacji i twórczości teatralnej.
(Źródło: „Echa ekspresji.
Kulturoterapia w andragogice specjalnej” B. Borowska-Beszta)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz