Jest to „ważna forma terapii osób i
ich rodzin, sposobem na budowanie więzi międzyludzkich, ćwiczeniem
funkcji umysłowych i rozwijaniem możliwości artystycznych”.
Według Weiser fototerapia składa się
z:
- fotografowania siebie,
- fotografowania rodziny,
- wspólnego przeglądania zdjęć.
Dzięki oglądaniu zdjęć możemy
stworzyć do nich własną historię, która może być inna niż ta
stworzona przez autora. Pobudzamy przez to swoją wyobraźnię i
wrażliwość na sztukę. Ponadto pomaga to w łączeniu wspomnień i
rzeczy oraz pozwala je zrozumieć. Zdjęcia pomagają osobom z
niepełnosprawnością intelektualną wyrazić siebie, a nawet
komunikować się z innymi. Młodsze dzieci poprzez fotografie uczą
się rozpoznawać i nazywać członków swojej rodziny, swój dom,
czy podstawowe rzeczy, z których na co dzień korzysta. Starsze
osoby dzięki temu mogą porównywać zmiany jakie zaszły w nich na
przestrzeni czasu, oglądając swoje starsze i obecne zdjęcia.
Mobilizuje to do nawiązania kontaktu i dialogu z terapeutą. Ważną
funkcją fotografowania jest też to, że można upamiętnić ważne
chwile lub osoby, a gdy ich zabraknie to będziemy mogli dzięki nim
sięgnąć do naszych wspomnień.
Źródło:
- Borowska-Beszta B., (2008), Echa ekspresji: kulturoterapia w andragogice specjalnej, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, 2008.
https://fshoq.com/pl/darmowe-zdjecia/p/91/kobieta-fotograf-trzymajaca-retro-aparat-fotograficzny-yashica-w-dloni |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz